Jeg skal motionere, hvornår skal jeg spise?

Vores information skal du bruge kun som tommelfinger regel.. Men hvis du dyrker motion, så skal du helt generelt sørge for at spise mad med et højt indhold af kulhydrater. Glem alt om kun at spise protein, det får du ikke noget energi af. Så forud for et større løb eller en præstation skal du spise ekstra meget kulhydrat i 1-2 døgn op til løbet. Det skal du specielt gøre hvis du ellers har vane at holde lidt tilbage på det (som de fleste motionister har. Mad med højt indhold af kulhydrater omfatter bl.a. brød, gryn, pasta, ris, kartofler og frugt. Du kan også indtage de flere kulhydrater i flydende form som f.eks. fra juice, smoothie, energidrik og sukkerholdig sodavand.

Er du lidt mere en gnaver kan du spise kulhydrater i koncentreret form som tørret frugt, energi-gel, energibarer eller slik. Det er selvfølgelig sundest at få kulhydraterne fra fuldkorn, frisk frugt og den slags, men hvis tanken skal fyldes helt, så kan du med fordel også spise nogle mere koncentrerede eller flydende kulhydrater.

Er du meget aktiv, så vær ikke bange for du ikke for forbrændt de mange kalorier af igen. Det er vigtigt at du har “fyldt tank” når du starter på en fysisk hård præstation. Sørg også for at drikke nok væske op til løbet, så du lægger ud med god væskebalance.

Skriv et svar